„Palenie jest słabe” a zdrowie mocą, czyli kilka słów o kampaniach społecznych

Roksana Nowodworska

Image

Jeszcze kilkanaście lat temu zdrowie i przekonywanie o jego ogromnym znaczeniu dla naszego życia było domeną lekarzy i tematem zamkniętym w lekarskich gabinetach lub szpitalnych salach. Współcześnie, z roku na rok świadomość Polaków związana z tematyką zdrowotną rośnie, a wraz z nią ilość źródeł informacji na ten temat. Dzięki zaangażowaniu mediów w promocję zdrowia, „bycie fit and healthy” stało się priorytetem (a także modą) i spowodowało, że o dbaniu o własne zdrowie mówi się głośno.

Jednym z głównych i najbardziej skutecznych sposobów komunikacji ze społeczeństwem są obecnie kampanie społeczne. Są to wszelkie formy przekazu publicznego, mające na celu zmianę postaw wobec pewnych aspektów stylu życia, a także promowanie odpowiednich zachowań i edukację. Główną myślą i motywacją do ich tworzenia jest przekonanie, że lepiej zapobiegać chorobom niż je później leczyć.

Najczęściej kampanie społeczne są tworzone dzięki środkom pozyskanym z budżetu Unii Europejskiej lub z inicjatywy różnorakich fundacji. Dzięki ich działalności symbole takie jak różowa wstążka i hasła „Pij mleko, będziesz wielki” są rozpoznawane przez wiele osób i starają się przypominać abyśmy w codziennej bieganinie nie zapominali o zdrowiu.

Tematem często poruszanym przy okazji „zdrowego życia” jest prawidłowe odżywianie. W ostatnich latach chęć Polaków do zmiany swoich nawyków żywieniowych wzrosła, jednak nie zawsze zdają oni sobie sprawę jak to zrobić w praktyce. Między innymi ten fakt zainspirował sieć centrów dietetycznych Natur House, do zorganizowania kampanii „Uwaga Nadwaga!” (/www.uwaganadwaga.com). Akcja ma na celu zwiększenie świadomości ludzi na temat zdrowego odżywiania i jego istotnego wpływu na zdrowie, dzięki umożliwieniu bezpłatnych konsultacji dietetycznych na obszarze całej Polski.

Image

Twórcy kampanii społecznych nie pozostają obojętni wobec kwestii aktywności fizycznej. Obrazem tego jest chociażby kampania „RoweRowe Piątki” (www.rowerowepiatki.pl), zaadresowana przede wszystkim do mieszkańców Gdańska. Jej celem było zachęcenie do korzystania z rowerów, poprzez szeroką akcję informacyjną, z udziałem sportowców.

„W życiu jak w tańcu, każdy krok ma znaczenie”  to z kolei hasło akcji będącej przykładem kampanii promującej profilaktykę konkretnych chorób (www.aids.gov.pl/kampanie/2007). Głównym zadaniem jakie postawili sobie organizatorzy było zwiększenie wiedzy na temat choroby AIDS, możliwości zarażenia się wirusem HIV, a także istotności badań profilaktycznych.

Popularne również stało się promowanie zdrowia psychicznego, mając głównie na celu przełamanie stereotypów dotyczących korzystania z pomocy psychologicznej. Najnowsza akcja „Mam terapeutę”, zainicjowana przez Naukowe Koło Psychoterapii SWPS, próbuje uzmysłowić ludziom, że na konsultację do psychologa zgłaszają się nie tylko osoby „zaburzone”, „nie normalne” czy „psychiczne”. Na specjalnie założonej przez członków Koła stronie (www.mamterapeute.pl) osoby z różnych środowisk opowiadają o swojej decyzji o skorzystaniu z pomocy terapeutycznej i o tym jak to wpłynęło na ich życie.

W promocję zdrowia zaangażowani są nie tylko profesjonaliści, osoby na co dzień pracujące w służbie zdrowia czy zaangażowane w pomoc osobom chorym, ale również specjaliści innych dziedzin czy osoby jeszcze się uczące. Przykładem może być, zorganizowany w ramach unijnego Programu Kapitał Ludzki, konkurs na reklamę społeczną z zakresu promocji zdrowia, którego laureatką została także autorka tego artykułu. Zwycięskie plakaty zawisły w wielu miejscach na terenie Warszawy.

Image

Także Fundacja Promocja Zdrowia angażuje się od 1991 roku w promowanie zdrowych nawyków. Działalność skupia się głównie na prowadzeniu badań, organizowaniu szkoleń i konferencji dla lekarzy, pielęgniarek i położnych, a także zwiększaniu świadomości Polaków o szkodliwych skutkach palenia papierosów, czy też zachęcania  do spożywania 5 porcji warzyw i owoców dziennie (więcej o działalności fundacji na stronie: http://www.promocjazdrowia.pl/).

O tematyce palenia było ponownie głośno dzięki XVI konferencji „Tytoń albo Zdrowie” im. Prof. Franciszka Venuleta współ-organizowanej przez Prof. Witolda Zatońskiego. Wydarzenie miało miejsce we Wrocławiu w dniach 21-22 listopada 2013 roku. Konferencja składała się z wykładów dotyczących najnowszych doniesień na temat tytoniu, ale również dyskusji ekspertów na temat uzależnienia od tytoniu.

Jedną z prelegentek byłą Dominika Kozłowska reprezentująca stowarzyszenie MANKO, przedstawiająca nową kampanie społeczną „Palenie jest słabe”. Jej działania obejmują cykl spotkań edukacyjno-profilaktycznych dla nauczycieli i uczniów, a także konkurs dla gimnazjalistów polegający na stworzeniu spotu, filmiku lub zdjęcia, które potwierdza hasło kampanii „Palenie jest słabe”. Aby przeczytać więcej na temat kampanii zapraszamy na stronę kampanii (http://www.paleniejestslabe.pl/), której ambasadorami są między innymi Natalia Lesz, Rafał Brzozowski i Tomasz Szczepanik.

Image

Warto wspomnieć, że znaczenie kampanii oraz ich stale rosnące atrakcyjność i liczebność zainspirowały Fundację Komunikacji Społecznej do zorganizowania konkursu na najlepszą kampanię społeczną. Co roku jury, złożone ze specjalistów, wybiera najlepszą, pod względem różnorodnych kryteriów, kampanię. Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z wynikami z poprzednich lat pod adresem http://konkurs.kampaniespoleczne.pl/index.php.

Mamy nadzieję, że dzięki stale rosnącym możliwościom oraz wiedzy na temat zdrowia i co raz ciekawszym pomysłom (nie tylko specjalistów) liczba kampanii społecznych, a wraz z nimi świadomość społeczeństwa na temat profilaktyki zdrowotnej, będzie wciąż udowadniała, że w zdrowiu tkwi moc.

Baza kampanii na temat promocji zdrowia: http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,sekcja,14,promocja_zdrowia

Więcej na temat konferencji „Tytoń albo Zdrowie”: http://www.venulet.viamedica.pl/1.2013/pl/Program,11.html

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: